Ο Σφυγμός της Ημέρας
Φοίβος Καρζής


Έλεος, όχι άλλα Ι.Χ.!
339 αναγνώστες
Τετάρτη, 1 Απριλίου 2009
09:54

Τετάρτη 1η Απριλίου – και, πέρα από το ότι προσφέρεται για κάθε είδους χαριτολόγημα, είναι δηλαδή έτοιμο για πλάκα, το σχέδιο μείωσης για μερικούς μήνες του ειδικού τέλους για τα Ι.Χ. είναι εντελώς λάθος. Λάθος από όπου κι αν το κοιτάξει κανείς.

 

Πρώτον, ΔΕΝ θα βοηθήσει τους εμπόρους – εκτός από εκείνους που έχουν στοκάρει πολλά αυτοκίνητα και τα έχουν στα τελωνεία ή τις εκθέσεις. Σε αυτή την περίπτωση, το κράτος παρεμβαίνει για να αποκαταστήσει την οικονομική δυσχέρεια που προκλήθηκε σε ένα υποσύνολο των εμπόρων λόγω της ανάληψης επιχειρηματικού ρίσκου. Αυτό ακριβώς ΔΕΝ πρέπει να συμβαίνει: τα χρήματα των φορολογουμένων, που δίνονται για την έξοδο από την κρίση, να καταλήγουν σε επιδοτήσεις αποτυχημένων επιχειρηματικών κινήσεων.

 

Δεύτερον, ΔΕΝ θα βοηθήσει τα δημόσια έσοδα. Αν βάλει κανείς θετικό πρόσημο στα αυξημένα έσοδα από τις πωλήσεις (ή από το γεγονός ότι δεν θα μειωθούν οι πωλήσεις) και βάλει αρνητικό πρόσημο στις απώλειες από το μειωμένο τέλος, το δημοσιονομικό αποτέλεσμα θα είναι αμελητέο. Όταν τα ελλείμματα είναι της τάξης του 4% και βάλε επισήμως, αλλά στα νον πέιπερ γράφει παραπάνω, μερικοί λένε πως κάποιοι τόλμησαν να βάλουν κι ένα εφιαλτικό νούμερο στο χαρτί, χωρίς βέβαια την υπογραφή τους από κάτω, οι αριθμοί από το τέλος στα καινούργια αυτοκίνητα είναι για πρωταπριλιάτικο αστείο…

 

Τρίτο, και σημαντικότερο, το μέτρο αυτό στέλνει ένα λάθος μήνυμα. Ότι το Ι.Χ. παραμένει στο κέντρο του ενδιαφέροντος και της πολιτικής μας. Ότι ζούμε ακόμη στον κόσμο που έχει φτάσει σε πλήρες αδιέξοδο. Ποιοι θα αγοράσουν αυτά τα καινούργια Ι.Χ., όταν μάλιστα για λόγους έλλειψης χρημάτων, δεν πρόκειται για μέτρο απόσυρσης; Και όταν θα τα αγοράσουν πού θα τα βάλουν; Στα πάρκινγκ που δεν έχουμε; Στα καινούργια που θα χτίσουμε; Πότε; Η Αθήνα δεν εξαιρείται. Πρόκειται για καθαρή τρέλα. Επιδοτείται, στην ουσία, η αγορά νέων αυτοκινήτων σε μια πόλη που δεν χωράει ούτε το ένα δέκατο όσων κυκλοφορούν σήμερα. Και τι θα τα κάνουν τα Ι.Χ. τους αυτοί που την ώρα της οικονομικής κρίσης θα βρουν ευκαιρία να αγοράσουν άλλο ένα; Θα τα έχουν για μόστρα στο υπόγειο; Όχι. Θα τα έχουν για μόστρα στο δρόμο. Κι έτσι θα φτάσει το μποτιλιάρισμα από τα γυαλιστερά καπώ από το Σύνταγμα ως την Κηφισιά. Βέβαια, θα ακούν ραδιόφωνο – αλλά μικρό το καλό…

 

Να μπει χρήμα στην αγορά. Βεβαίως. Αλλά η λογική έπρεπε να είναι στους αντίποδες της πριμοδότησης του Ι.Χ. Δεν γνωρίζω, αλλά αναρωτιέμαι μήπως με το ίδιο κόστος θα μπορούσαν, ας πούμε, να είναι δωρεάν οι αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα –προφανώς εξαιρουμένου του μετρό, που τις χρησιμοποιούν οι άνθρωποι που έχουν περισσότερη ανάγκη και η ενίσχυσή τους αποτελεί, υποτίθεται, διακηρυγμένο στόχο, που ζήσε μάη μου να πας με τρόλεϋ…

Το χρήμα στην πόλη (και τη χώρα) που υποφέρει από το αμάξι και το μάγκα οδηγό του έπρεπε να πέσει στα δημόσια μέσα μεταφοράς, για να μειωθεί κι όχι για να αυξηθεί η αγορά και η χρήση του.

Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
3 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις